fbpx

מכירים את משחקי הילדות של פעם?

המאה ה21 הביאה עמה המון חידושים לחיים שלנו, בעיקר טכנולוגיים.

אם זה פלזמות ענקיות , מכשירי חשמל חכמים, אינטרנט מהיר בכל בית,  סמארטפונים שאפשר לעשות דרכם כמעט כל דבר מכל מקום שהוא ועוד אלפי המצאות שאין לנו מושג מה הן יכולות לעשות. היא בעצם גרמה לכך שכל מי שנולד אליה, “נולד עם סמארטפון ביד”.

ילדי שנות האלפיים גדלים בעולם אחר לגמרי, וחווים ילדות שונה כמעט לגמרי מהילדות של סוף המאה ה-20. נראה כאילו הזמן טס, וברגע קפצנו מבית הספר להורות. והעולם כבר לא כשהיה.

הילדים היום יודעים להשתמש באינטרנט הרבה יותר טוב מאיתנו, מגיל 6 הם כבר משחקים בכל המשחקים המורכבים באיפון שלנו, יודעים לצלם, לשלוח הודעות ולהיכנס לאתרי משחקים. וכך הם גם מבלים את רוב זמנם החופשי.

אבל מה עם לשחק בחוץ עם חברים?

כמו במילות השיר “הפנס הבודד” של התרנגולים “…רק עוד רגע אמא, רק עוד רגע קט, את תמיד הורסת כשכבר כמעט, לא הספקנו לשחק מעט אפילו אבל תחנונינו לא הועילו”, לא רצינו לחזור הביתה מרוב שנהנינו לשחק בחוץ. נהנינו מהפשטות של המשחקים הישנים, שהתמורה שלהם היא הרבה יותר משמעותית ועמוקה, וכמובן מלמדת שיעור חשוב על החיים החברתיים.

אז ההצעה שלנו, היא להחזיר את המשחקים הישנים ששיחקנו בשכונה, ולהעביר אותם לילדים שלנו כדי שגם הם יוכלו ליהנות כמו שאנחנו נהנינו בילדותינו.

אספנו לכם כמה משחקים שיזכירו לכם את הילדות:

פינוקיו המשתתפים אוחזים ידיים במעגל וקוראים “פי-נו-קיו”. בהברה האחרונה הם מנתקים את הידיים וקופצים אחורה. לפי סדר שנקבע מראש, כל אחד מבצע קפיצה אחת או הזזת רגל אחת בתורו. אם השחקן ביצע קפיצה המאיימת על שחקן אחר, מותר לשחקן האחר לבצע קפיצת נסיגה, רק לאחר שהשחקן החל לקפוץ לעברו. שחקן נפסל אם שחקן אחר דרך על כף רגלו. המנצח הוא זה שנשאר אחרון.

דג מלוח אחד השחקנים נקרא העומד- עומד מול קיר כשמאחוריו שחקנים אחרים במרחק מסוים, בזמן שהוא סופר” 1,2,3 דג מלוח” השחקנים שמאחוריו מתקדמים לכיוונו. כשהוא מסתובב הם עוצרים והוא הולך ביניהם. אם הוא רואה מישהו זז הוא מורה לו לחזור אל מיקום ההתחלה. כשכולם מנסים להתקדם לעבר הקיר בלי שהוא רואה ובעצם לפסול אותו.

חבל קפיצה– לצורך כך דרושים מספר ילדים. שניים אוחזים בחבל ומסובבים אותו כשהוא נוגע בקרקע בכל פעם. הילדים נכנסים בקפיצה  בין סיבוב אחד לשני וקופצים מעלה כשהחבל עובר . המטרה שהחבל לא יגע בילדים המשחקים. מי שנפגע נפסל ויוצא. מי שנשאר אחרון מנצח.

מקלות – קפיצה לרוחק  בוחרים מספר מקלות ושמים אותם במרחק קבוע אחד מהשני אחד אחרי השני עוברים בין המקלות מבלי לפגוע בהם  כל פעם מרחיקים את המקלות יותר ויותר כך שקשה לקפוץ ולדלג בין המקלות מי שנפסל יוצא מהמשחק. המנצח הוא הילד שנשאר אחרון. .  

תפסוני משחק ילדים המיועד לשתי קבוצות. כל קבוצה עומדת בשורה או מאחורי קו מסומן, במרחק של כמה מטרים זו מזו. נציג של אחת הקבוצות ניגש אל הקבוצה השנייה, שחבריה מושיטים את כפות ידיהם הפתוחות. הנציג חובט על שלוש כפות ידיים שונות, ואומר “תפ” על הראשונה, “סו” על השנייה, ו”ני” על שלישית. ברגע שהכה בכף היד האחרונה, נפתח מרדף, בו הנציג המכה בורח מן השחקן שעל כף ידו הכה שלישי. המרדף נמשך עד הגעתו של הנרדף אל מעבר לקו של קבוצת האם שלו. אם הצליח הנרדף להתחמק, הופך הרודף לשבוי של הנרדף. השבוי- עומד מאחורי שובו במשך שארית המשחק, או עד לשחרורו- כאשר השחקן שלקח אותו בשבי נופל בשבי בעצמו.

ים יבשה כל שצריך הוא קו מוסכם מראש. המשתתפים עומדים מאחורי הקו ומשתתף אחד אומר בקול ים או יבשה, כשהקו הוא מה שמפריד ביניהם. על השחקנים לקפוץ מעבר לקו לפי מה שהשחקן אומר מבלי שיתבלבלו. מי שטועה יוצא מהמשחק והמנצח הוא זה שנשאר אחרון.

כדורגל סיני משחק בכדור. משתתפים עומדים עם רגליים פשוקות במעגל כשכפות הרגליים צמודות לכפות הרגליים של השחקנים האחרים. על השחקן לזרוק את הכדור בין רגלי המשתתפים האחרים (להבקיע גול) ולשמור שלא יעברו כדורים בין רגליו. משתתף שנפסל פעם אחת משחק עם יד אחת, פעם שניה, משחק עם הגב למרכז המעגל, בפעם השלישית משחק עם הגב ויד אחת בלבד, ובפסילה הרביעית יוצא מהמשחק והמעגל מצטמצם.

מחבואים אחד השחקנים נקרא העומד- עומד מול קיר וסופר עד מספר מסוים בעיניים עצומות. בינתיים שאר המשתתפים מתחבאים. על העומד, למצוא את המחבוא של השחקנים ולרוץ מהר לקיר ולספור “1,2,3 + שמו של הנתפס” ופוסל אותו. המטרה של המשתתפים היא לפסול את העומד לפני שהוא יפסול אותם.

חולה, גוסס, מת- משחק בכדורהמשתתפים זורקים כדור אחד על השני במטרה לפסול. פסילה קורית כשכדור נוגע במשתתף שלא מצליח לתפוס אותו. בפסילה הראשונה, המשתתף הופך לחולה- משחק על רגל אחת. בפסילה השנייה הוא משחק בישיבה ובפסילה השלישית בשכיבה על הגב. בפסילה הרביעית הנפסל יוצא מהמשחק.

21- משחק בכדורמשתתפים עומדים במעגל כשיש משתתף “עומד” במרכז. על המשתתפים במעגל להתמסר בכדור 21 פעמים מבלי שיפול או שה”עומד” יגע בו. אסור לשחקן למסור לשחקן שעומד לידו. אם העומד שבמרכז תופס את הכדור הוא מתחלף עם השחקן שמסר. במהלך המסירות המשתתפים סופרים את המסירות בקול רם ואם הכדור נופל או שהעומד תופס אותו צריך לספור מהתחלה.

יש עוד המון משחקים, שיכולים לשפר את הכושר הפיזי, להטמיע ערכים של שיתוף פעולה בתוך קבוצה, חשיבה אסטרטגית, ופיתוח כלים וכישורים חברתיים שישמשו את הילדים בהמשך חייהם. אז שחקו עם ילדיכם את המשחקים שאהבתם ותמצאו שכולכם נהנים.

ואם גם לכם יש משחק אהוב מהילדות, שתפו אותנו ונצרף אותו לאתר.

נכתב על ידי ענבל אסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× צרו קשר בוואצאפ