100% הצלחה בשיטה שמלמדת ילדים קריאה שוטפת תוך 60 יום!

בשנתיים האחרונות הפכה מיכל רנגיני, מורה לחינוך
מיוחד מכוכב יעקב לשם דבר אצל מורים והורים שילדיהם
מתקשים בקריאה. בזמן שמערכת החינוך לא מצליחה לתת
מענה אמיתי לבעיה הורים מספרים ששיטת “קוראים
בהנעה” שפיתחה מלמדת את הילד לקרוא ומחזירה לו את
הדימוי העצמי האבוד ב-60 ימים בלבד. מהו סוד השיטה
שעושה סוף לייאוש של ההורים שרואים את הילד מתוסכל
וסובל?

האמת, הופתעתי… קבעתי לדבר עם מיכל בשעה 00:20 בערב , שעה שנחשבת “סוף יום” אצל הורים רבים שמייחלים לקצת שקט לפני או אחרי שהילדים נכנסים למיטה. ציפיתי לריאיון קצר וכללי, הרי בכל זאת, מיכל לא עסוקה רק בשיטה שצוברת תאוצה…היא גם “בלי עין הרע” אמא לשבעה.
בפועל זכיתי לתשובות מפורטות שיעזרו ללא מעט הורים בעיקר כאלה שנתקלים עם ילדיהם בבעיות של קושי בקריאה והתמודדות עם תסכול מתגבר וביטחון עצמי ירוד שנובע מכך.
אם הילד שלכם מתקשה בקריאה, ההמלצה שלי היא לא לפספס את הריאיון הזה… יכול
להיות שהפיתרון שלכם נמצא ממש כאן .

לראשונה: כך עובדת השיטה שמלמדת את הילד שלך לקרוא ללא תסכול ובהנאה תוך 60 יום בלבד

מיכל, הקושי בקריאה נראה לי טבעי סך הכל במעבר מגן לכיתה א’. מתי זה הופך
לבעיה?
“כשאני מדברת על קושי בקריאה אני מדברת על טווח גילאים מאוד רחב של 14-6 .ילדים
שמגיעים גם לכיתה ז’ ופשוט לא מצליחים לקרוא. אם הם כבר קוראים זה כרוך במאמצים
אדירים ויוצר אצלם תסכול. הם שונאים לקרוא ואם הם מצליחים לסיים עמוד אחד הם פשוט מותשים. כל זה מייצר תסכולים גם אצל ההורים שמתחילים לשאול את עצמם: מה יהיה עם הילד בעתיד כשיגדל? איך הוא ישרוד? מה לא בסדר איתו?
הם רואים את הילד מתקשה והם חסרי אונים כי לא יודעים איך לעזור לו… בדרך כלל
מעבירים את הילדים הללו איבחונים ובכיתה ג’ כבר עולות שאלות לגבי חינוך ‘רגיל’. המסלול שלהם עובר דרך יועצת בבית הספר, ועדה בית ספרית, ועדת השמה בעירייה ומעבר ל’חינוך מיוחד’. אם זה רק היה עוזר…”

מיכל, יש לציין, יודעת מקרוב מה זה אומר. אחרי 15 שנים בחינוך המיוחד והתמחות בקריאה היא הבינה שהשיטות הרגילות שמנסות לעזור להם קוגנטיבית פשוט לא עובדות.
“בחינוך המיוחד נותנים לילד הטבות, מקילים עליו, מקריאים לו אבל…הוא לא יוצא עם כלי לחיים.
הרגשתי שזה מפספס את המטרה והתחלתי לחקור…”
ומה גילית?
“גיליתי שלילדים האלה לא חסר ידע בשפה ובקריאה אלא שהידע הזה מאוחסן להם בתוך הראש. הקושי העיקרי שלהם הוא דווקא בשליפה של הידע. הרבה פעמים הילדים הללו טופלו בעבר אצל קלינאי תקשורת או שהם מגיעים עם רקע של הפרעות קשב וריכוז…”

מה זה אומר ‘בעיות בשליפת שפה’?
“אני אסביר לך בצורת דימוי, נניח שיש לך חולצה כחולה שנמצאת בארון שלך. את רוצה ללבוש אותה ואת יודעת שהיא נמצאת שם. אם את לא מצליחה למצוא אותה? האם זה אומר שהיא לא שם? לא!
את לא מוצאת אותה בגלל הבלאגן שנמצא בארון. ככה בדיוק קורה עם מי שמתקשה לקרוא. הידע נמצא. אך הוא מאוכסן בצורה “מבולגנת” לא נכונה וקשה לילד לשלוף אותו משם. וגם אחרי ששולף נכון זה עולה לו במאמצים גדולים והוא לא פנוי להבין או לזכור מה קרא…

בגיל הרך בתחילת התפתחות הילד, מערכת החינוך, למידה אסטרטגית וקלינאיות תקשורת – כל  אלה מלמדים את הילד למצוא דרכים לעקוף את בעיית השליפה. הילד לומד להתמודד עם זה ולהסתדר עם הקושי. אך בקריאה אין דרך לעקוף את הקושי כי כל השיטות הרגילות משתמשות בערוץ השמיעתי שפתי. והערוץ הזה אצל הילדים האלו חלש יותר. לכן אנחנו רואים שמלמדים את הילד שוב ושוב, אך אין הפנמה לאורך זמן. הילד מתוסכל וחווה חוויות כישלון למרות המאמצים שהוא
משקיע. פעמים כשהתסכול גדל, מתפתחות בעיות שמתחזות לבעיות רגשיות. אז ההורים מתחילים לחפש בכלל טיפול רגשי ואני אומרת תעצרו!
אל תיסחפו לטיפולים רגשיים כשהבעיה היא בכלל אחרת. הרי אם תבנו בית חולים מתחת גשר שבור זה יעזור? ברור שלא. תקנו את הגשר השבור ותיראו איך אין צורך בשום בית חולים.
תעזרו לילד נקודתית בקושי עם הקריאה ותיראו איך הדימוי העצמי עולה ויתר הדברים נפתרים. אלה דברים שאני רואה יום יום”

אז מה את עושה שונה?
“תראי, כל השנים וכל השיטות עושות שימוש בלימוד שמתייחס לשפה ולקריאה דרך שמיעה ובאופן חזותי וזה הערוץ שמקשה על הילדים האלה. בעבר, כמורה לחינוך מיוחד שכשניסיתי לעזור בשיטות הרגילות עבדנו עם הילדים וכשהיינו יוצאים לחופשה קצרה וחוזרים אז כאילו מעולם לא נתקלו בזה והיינו מתחילים הכל מהתחלה.
היום אני לוקחת את הילדים האלה לערוץ למידה לגמרי אחר שמופעל על ידי חלק אחר במוח כך שעוקפים את בעיית השליפה גם בקריאה. וזהו הערוץ התנועתי. אם הצלחת לרכב פעם אחת על אופניים את בטח יודעת שגם עוד 10 שנים את תצליחי שוב גם אם לא עשית את זה כל התקופה. מה זה אומר בעצם? זה אומר שידע תנועתי נחרט בזיכרון לטווח ארוך ונשלף באופן אוטומטי.
על כך מבוססת השיטה ‘קוראים בהנעה’. אני עוזרת לילדים לקרוא באמצעות תנועה וכך הם משיגים שני דברים: זיכרון לטווח ארוך ושליפה אוטומטית. המטרה: שילמדו לקרוא בקלות ושייהנו מהקריאה.

קוראים בהנעה: קוראים עם תנועה מאוד עדינה על השולחן שנעלמת כשהילד רוכש את מיומנות הקריאה

הילד צריך לזוז כדי לקרוא? לא קצת מוזר?
“לא בדיוק” מיכל צוחקת, וכמי שמכירה את השאלות ואת הרמות הגבה כלל לא מופתעת מהשאלה.
“אנחנו עוזרים להם לקרוא באמצעות הידיים. בהתחלה זה נראה קצת מצחיק, אבל לאט לאט זה הופך לתנועה מאוד עדינה על השולחן שאף היא נעלמת עם רכישת היכולת של הילד לקרוא”

“6 שנים אני לא מצליח לקרוא…מה זה עוזר לי אם אני נהדר?”
אחרי כ-750 ילדים שלמדו לקרוא באמצעות התכנית פונים אליה כיום לא רק הורים מבולבלים שלא יודעים מה לעשות עם ילדם אלא אפילו מורים שכואבים את הכאב של התלמידים.
“הגיעה אליי מורה שרצתה עזרה ושאלתי אותה מה הסיבה. היא סיפרה שישבה מול ילד באסיפת הורים ושיבחה אותו כמה הוא נהדר. כשהילד אמר לה ‘ 6 שנים אני מנסה ולא מצליח לקרוא…מה זה עוזר אם אני נהדר?’ היא נשברה והבינה שזהו חייבים לעזור לו בכל דרך.”
במקרה אחר פנתה אליה אמא שהבן שלה ידע לקרוא אך עבר טיפולי הקרנות שפגעו בחלק במוח וכך גם ביכולת שלו לקרוא. בשיטה של מיכל השתמשו בחלק המוח שאחראי על התנועה, הילד התחיל לקרוא שוב והסביבה שלו עדיין המומה מההתקדמות המהירה.

מיכל, תוכלי לדייק למי מתאימה השיטה?
“בוודאי…השיטה עוזרת בראש ובראשונה לילדים שנמצאים בכיתות רגילות ולא הצליחו לרכוש את
הקריאה. מעבר לכך גם לאוכלוסיות ילדים עם הפרעות תקשורת, הפרעות קשב וריכוז, ילדים עם
תסמונת דאון ואפילו ילדים עם פיגור קל. טווח הגילאים הוא לרוב בגילאי 14-6 .זו שיטה שמתאימה
להורים שמוכנים להקדיש ביחד עם הילד שלהם 10 דקות ביום לתרגול במשך 60 יום. עד עכשיו, כל
מי שביצע את התרגילים הצליח. יש לנו %100 הצלחה עם כל מי שתרגל 10 דק’ ביום ”

מה עם התפישה שאומרת שעדיף לא להיות המורים של הילדים שלנו?
“אני מכירה את התפישה הזאת שהרבה פסיכולוגים תומכים בה ואני קצת יוצאת כנגדה. זוהי אמירה נכונה כשאין לך כלים, אבל כשיש לך כלי זה בהחלט אפשרי ואפילו אידיאלי. השינוי הוא מהיר ביותר וזה לא קורה סתם. זה קורה דווקא מכיוון שאת האמא ואת מכירה את הילד שלך הכי טוב ויודעת מתי אפשר ללחוץ ומתי לא. אנחנו כאימהות בעלות כוח אדיר ואנחנו יכולות לשנות ולתת את הכלים בצורה הרבה יותר מהירה. שום פסיכולוג או מורה להוראה מתקנת לא יוכלו להחליף אותך. לגבי ילדים גדולים יותר, נתקלתי אפילו במקרה שבו ילדה בכיתה ז’ תירגלה לבד ללא אימה ותוך פחות מ-60 ימים קוראת שוטף.”
ובנימה אישית, אם היית צריכה לתת טיפ להורה מתוסכל שהילד שלו מתקשה לקרוא, מה היית אומרת לו?
“שני דברים: ברמה העקרונית לא להתייאש ולא להרפות כי יש תקווה וצריך רק למצוא את הדרך שמתאימה לילד שלך…וברמה הפרקטית, כשיושבים עם ילד, לשים שעון סטופר על 10 דקות. ברגע שיושבים מעל ל-10 דקות זה הופך סיוט לילד שמתקשה. לכן גם אם הוא מבקש עוד להגיד לו שזהו, זמן הקריאה להיום נגמר”

תודה רבה מיכל . ולמי שמעוניין איך אפשר להגיע אלייך ולשמוע עוד?
“מאוד פשוט, צריך רק להשאיר פרטים בלינק שאתן לך ולקבל ממני הזמנה אישית לשידור שבו אסביר הכל. בדרך כלל ההדרכות האלה מבוקשות ומתמלאות במהירות, אז כדאי להזדרז”

הירשמי עכשיו מכאן לשידור: לקרוא בהנאה ובקלות תוך 60 יום בלבד

https://micalrng.ravpage.co.il/12.8.2020


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0